Konspekt zajęć świetlicowych dotyczących przypomnienia i utrwalenia polskiej tradycji i obyczajowości związanej z andrzejkami.
KONSPEKT ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
Temat: Zwyczaje i obrzędy andrzejkowe.
Cel główny:
Przypomnienie i utrwalenie polskiej tradycji i obyczajowości związanej z andrzejkami.
Cele operacyjne:
- zapoznanie ze zwyczajami i obrzędami andrzejkowymi,
- pogłębienie wiedzy o tradycji,
- wdrażanie do kultywowania obrzędowości i tradycji.
Metody pracy:
- pogadanka,
- rozmowa kierowana,
- praca z tekstem,
- działanie praktyczne.
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
- krzyżówki,
- encyklopedie,
- teksty,
- wróżby.
Czas zajęć: 60 minut.
Przebieg zajęć:
I. Faza wstępna: 1. Sprawy organizacyjno - porządkowe.
2. Zapoznanie z celami i tematyką zajęć.
II. Faza realizacji:
1. Rozdanie dzieciom krzyżówek z hasłem „ ANDRZEJKI”.
2. Wyszukanie w Encyklopedii i odczytanie znaczenia słów: ZWYCZAJ, OBRZĘD, TRADYCJA.
3. Czytanie tekstów związanych z andrzejkami.
4. Wypisanie na tablicy poznanych zwyczajów i wróżb andrzejkowych.
5. Wspólne wróżenie np. wróżba z butami, wróżenie z serduszek czy imion.
III. Faza podsumowująca:
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
- jakie poznałeś zwyczaje andrzejkowe?
- jak sam dbasz o podtrzymywanie tradycji?
2. Porządkowanie stanowisk pracy.
Opracowała: Bogumiła Góral |